tt

jp

 17 mei - Visual letters workshop by Yumi Ito - Deshima AIR

2018 – VISUAL LETTERS WORKSHOP BY YUMI ITO

On Thursday the 17th of May Deshima AIR organizes an inspiring workshop where we will experience to convey a message with different means of the arts. Under the guidance of Yumi Ito, you will be able to get in contact with a variety of material and ways to communicate and actually see how communication is influenced by art and culture, but also how art and culture are means for that communication.

YUMI ITO
In May of this year Japanese artist Yumi Ito will be a participant for the Artist in Residency Deshima AIR. She is a fashion designer and textile artist. During her previous visit to the Netherlands she did research on the archives of Deshima and found the correspondence from the 18th century between the Japanese Masatsuna Kutsuki, a hereditary Japanese daimyo, and the Dutch Isaac Titsingh, senior official of the East India Company. This exclusive contact during the seclusion of Japan has inspired Ito to translate it into an art project.

A fragment of the letter exchange between Titsingh and Kutsuki (Dutch)
Na een gemakkelijk reis kwam ik den 3 January op Batavia, waar ik den 29 April tot directeur van Bengale weird aangesteld, en mij gereed maak half July de reis na derwaerds te onderstaan, schoon ik dus het geluk niet zal hebben UWEd: weeder te ontmoeten zal ik Jaarlijx met schrijven onse vriendschap onderhouden versoekende dat [UWEd:] myne brieven wilt beantwoorden en mij daar by opgeeven, waar meede ik UWEd: eenig plaisier kan doen, gelyk ik zulks van myn kant meede zal bedeelen.

WORKSHOP
Yumi Ito was inspired by these letter exchanges, because they were a lot more than just business as it sparked a bit of culture, but she also finds it interesting to see how a message is shaped and conveyed. The way we communicate is influenced by the time and culture we live in. This all inspired Ito to organize a workshop where shaping a message is pulled into a broader perspective. In this workshop you will think of how to “visualize” or “shape” a message. With Ito’s guidance you will think about means and ways to convey Titsingh’s or one of your own messages.

PROGRAM
18.30-19.00 Welcome
19.00-19.15 Presentation by Yumi Ito
19.15-20.30 Workshop
20.30-21.00 Presentation works

DATA
When: Thursday May 17th 2018, 18.30 ~ 21.00
Where: 3e Wittenburgerdwarsstraat 1 | 1018 KR Amsterdam
Costs: Free donation
Necessities: all materials will be taken care of for both workshops. You are always free to bring your own.

Are you interested in participating? Please send an email to: deshima.air@gmail.com

Tentoonstelling Mesdag & Japan

Het Verre Oosten verzameld

In museum De Mesdag Collectie van 7 maart t/m 17 juni 2018

Kleurrijk keramiek, samoeraizwaarden en bronzen altaarvazen: Hendrik Willem Mesdag deed enthousiast mee aan de verzameldrift van Japanse kunstvoorwerpen die in de 19de eeuw ontstond. In de jaren rond de opening van zijn museum in 1887 kocht Mesdag meer dan honderdveertig Japanse objecten. In de tentoonstelling Mesdag & Japan. Het Verre Oosten verzameld worden ruim veertig van deze objecten in de context van hun tijd geplaatst. Samen met historische documenten en enkele bijzondere bruiklenen wordt zo de hele periode van fascinatie voor Japan in Den Haag gepresenteerd: van de decennia vóór 1868, toen Nederland nog de enige westerse handelspartner van Japan was, tot de jaren erna, toen Japan zijn grenzen openstelde en alles uit dat land in Europa een rage werd.

In Den Haag was Japanse kunst in overvloed verkrijgbaar; kunsthandelaar E.J. van Wisselingh, waar Mesdag veel schilderijen kocht, en de Groote Koninklijke Bazar tegenover Mesdags Panorama aan de Zeestraat hadden een uitgebreid assortiment. Net als veel tijdgenoten bracht Mesdag een bijzondere collectie Japanse toegepaste kunst bijeen. Zijn verzameling vond zowel een plaats in zijn museum als bij hem thuis.

Van kraanvogel tot samoeraizwaard
Mesdag kocht heel uiteenlopende kunstvoorwerpen, variërend van een theekom van ruw aardewerk met de afbeelding van een tijger uit de eerste helft van de 19de eeuw, tot een met kraanvogels gedecoreerd kastje met lakwerk, dat in zijn tijd is gemaakt. Ook wapens en religieuze voorwerpen hadden Mesdags belangstelling. Zo kocht hij een samoeraizwaard uit een van de beste smederijen van Japan en vond een grote offervaas met draken zijn weg naar Den Haag. Een unicum is de grote Arita-schaal die als een soort stripverhaal is beschilderd met voorstellingen van de productiestappen in een porseleinfabriek.

Rozenburgaardewerk
Op de tentoonstelling is ook 19de-eeuws Rozenburgaardewerk te zien van Haagse keramisten die zich door Japanse kunst lieten inspireren. Tot die groep behoorde ook Theo Colenbrander, een van de meest originele en experimentele keramisten van zijn tijd. Hij keek goed naar Japanse gestileerde motieven en decoraties die uit louter glazuur bestonden. Die paste hij op een heel eigen manier toe in zijn werk. Mesdag had grote bewondering voor Colenbrander en was een van de eersten van zijn tijd die zijn keramiek verzamelde.

De tentoonstelling Mesdag & Japan toont de hoogtepunten uit de verzameling Japanse kunst uit De Mesdag Collectie.

Periode: van 7 maart t/m 17 juni 2018
Openingstijden: woensdag t/m zondag, 12-17 uur

Voor eer informatie kijk op de website van De Mesdag Collectie.